MAN TGX XLX 2015r

Firma pod nazwą MAN (Maschinenfabrik Augsburg – Nürnberg) powstała w 1893 roku z  połączenia "Towarzystwa Budowy Maszyn w Norymberdze" z "Fabryką Maszyn w Augburgu.

Ważną rolę w historii marki odegrał człowiek który stworzył pierwszy silnik -Rudolf Diesel.  A właściwie jego wynalazkiem był jeden cylinder silnikowy wykorzystujący ropę naftową. Heinrich von Buz, dyrektor fabryki MAN, dał Dieslowi szansę. Uznał on, że opłaci się kontynuować pomysł takiego silnika i zainwestować w jego rozwój.

Z czasem silniki diesla rozbudowywano i zaczęto wykorzystywać w fabrykach, ale także do napędu statków oraz lokomotyw. Człowiek, który opatentował silnik, montowany dziś w milionach samochodów na całym świecie nie doczekał premiery pierwszego pojazdu, wykorzystującego jego technologię. Zginął tragicznie, w tajemniczych okolicznościach wypadając za burtę statku pasażerskiego w 1913 r.

 Pierwszy samochód ciężarowy MANa opuścił fabrykę w 1915 r był to jednak pojazd z silnikiem tradycyjnym o zapłonie iskrowym. W 1924 roku doszło do premiery pierwszego samochodu MANa z silnikiem wysokoprężnym o mocy 40KM. Dwa lata później z linii montażowych zjechała ciężarówka z sześciocylindrowym dieslem o mocy ponad 100 KM.

Koncern MAN SE w historii swego rozwoju  przejął kilka firm produkujących pojazdy użytkowe.W 1971 roku zakupił firmę Bussing oraz firmę "ÖAF-Gräf & Stift AG".  W 1989 roku część austriackiej firmy Steyr-Daimler-Puch zajmującą się produkcją ciężarówek marki Steyr. W 1999 roku FSC Star ze Starachowic, a w 2001 roku specjalizującą się w produkcji autobusów firmę Gottlob Auwärter GmbH & Co. KG, którą przekształcił w "Neoplan Bus GmbH".

27 czerwca 2011 roku Komisja Europejska zatwierdziła wniosek Volkswagen AG w sprawie przejęcia MAN-a, obecnie Volkswagen oczekuje na zgody państw, w których działa MAN. Volkswagen posiada 56% akcji MAN-Volkswagen posiada 56% akcji MAN-a

Nowe diesle i kolejne nagrody dla marki MAN

W 1978 r. tytuł ,,Truck of the Year" przypadł ciężarówce 280 (F8 19.280). Była to dopiero druga edycja tego wyróżnienia. Dwa lata później jej sukces powtórzyła 321 (F8 19.320). W latach późniejszych trofeum zdobywały także:

MAN F90 - rok 1987,

MAN F2000 - rok 1995,

MAN TGA - rok 2001,

MAN TGL - rok 2006,

MAN TGX i TGS - rok 2008.

Obecnie MAN Truck & Bus z siedzibą w Monachium jest największym przedsiębiorstwem Grupy MAN. Firma posiada swoje fabryki m.in. w Polsce. Znajdują się one w okolicach Poznania  w Starachowicach i Niepołomicach. Zajmują się produkcją autobusów, ciężarówek, części i podzespołów..