Mercedes Actros Mp2- 800 tys km

Krótko i na temat z obsługi kokpitu.

Pojazdem marki Mercedes Actros Mp2 jeździłem w 2010 roku. Wspominam go jako oszczędną jednostkę jednak nie bez wad. Przede wszystkim problematyczne były zmiany biegów. Odstępy czasu pomiędzy zmianą biegów były zbyt długie przez co pojazd wytracał prędkość podczas jazdy pod górę. Niedopracowane było również ogrzewanie postojowe tzw mokre czyli ogrzewające płyn chłodniczy. Ciepłe powietrze które wtłaczane było do kabiny przez kanały wentylacyjne zbyt szybko się schładzało. Podczas postoju w temperaturach poniżej minus 5 stopni w kabinie było chłodno. Producent jednak zapewnia że wszelkie wady zostały poprawione. Ogólne wrażenia jakie wywarł na mnie ten pojazd są pozytywne. Jest to ciężarówka w wykonaniu solidnej niemieckiej marki.

Po raz pierwszy spotkaniem się w tym właśnie pojeździe z asystentem jazdy Fleetboard. System zbiera dane ze stylu jazdy kierowcy po czym wystawia notę. Na jej podstawie w większości przypadków udało mi się uzyskać premię motywacyjną do wynagrodzenia. Jest to coraz częściej spotykany element motywacji kierowców do doskonalenia techniki jazdy.
Wnętrze wykonane z dobrej jakości materiałów które nawet po długim dystansie nadal funkcjonują. Jednak aby pojazd przez długi czas był w pełni sprawny niezbędne są nakłady pracy i oczywiście finansowe. W przedsiębiorstwie posiadającym więcej pojazdów zatrudnia się tzw fleet managera czyli zarządcę floty pojazdów. To własnie ta osoba jest odpowiedzialna za stan pojazdów, badania techniczne, kontrolę ogumienia, uzupełnianie braków wyposażenia itd. Dzięki jej pracy pojazdy z dużymi przebiegami nadal są sprawne i mogą zarabiać. Fleet manager notuje wszelkie zgłoszenia usterek kierowców w pojeździe a następnie w porozumieniu z działem planowania ustala dogodny termin napraw. Im dokładniejsze informacje przekaże kierowca tym łatwiej będzie zaplanować ogólny czas i koszt serwisu.

Ciężarówka eksploatowana przez jednego kierowcę zazwyczaj służy dłużej i jest bardziej "dopieszczona". Wówczas egzemplarze z dystansem ponad milion kilometrów mogą być nadal w pełni sprawne.