Podstawowy ciągnik siodłowy

Zacznę od pojęcia ciągnika siodłowego, który nazwę zawdzięcza umieszczonemu nad tylną osią siodłu.

                                                        Siodło ciągnika

Służy sprzęganiu ciągnika z naczepą. Umiejscowienie go w ten sposób pozwala na przeniesienie części ciężaru naczepy na dodatkową oś w zestawie. Stworzony  w ten sposób zespół pojazdów pozwala na wygodne manewrowanie. Ten rodzaj transportu znacznie przyśpieszył w ostatnich latach dostawy towarów dla odbiorców indywidualnych, zwiększając tym samym moce produkcyjne przedsiębiorstw zarówno tych niewielkich jak i dużych.

Ciągnik siodłowy stał się bardzo popularny w ostatnich latach wraz z rozwojem transportu drogowego. System ten oferuje możliwość szybkiej zamiany naczepy a co za tym idzie zwiększenia możliwości zarządzania flotą naczep i znajdującymi się na nich ładunkami. Trasa przejazdu ciągnika może się często zmieniać. Wystarczy zakupić jeden ciągnik do którego podepniemy różnego typu naczepy. Częstym zjawiskiem panującym w ostatnich latach jest tzw „trucking” czyli realizacja zleceń poprzez zakup tylko ciągnika a ciągnięte naczepy są własnością kontrahentów z którymi współpracujemy. Zamiana naczep dla kierowcy staje się wówczas codziennością.  Więcej o zapinaniu i odpinaniu naczepy znajdziesz w karcie naczepy.

 Zazwyczaj spotykamy się z ciągnikami na dwóch osiach jednak do transportów specjalistycznych stosuje się ciągniki trzy osiowe a nawet czteroosiowe. Pojazdy takie zwiększają możliwości transportowe zwłaszcza  przewożonej masy ładunków. 

Ciągnik siodłowy dwuosiowy         Ciągnik siodłowy trzyosiowy

Ciągnik dwuosiowy                                                          Ciągnik trzyosiowy

Ciągnik posiada kabinę która znajduje się nad silnikiem. Bardzo częstym rozwiązaniem jest zastosowanie zawieszenia pneumatycznego aby poprawić komfort podróżowania. Wewnątrz pojawia się część sypialna z jednym bądź dwoma łóżkami które pozwalają na odpoczynek kierowcy, zwłaszcza w samochodach przeznaczonych na dalsze trasy. Oczywiście można zakupić pojazd bez łóżek sypialnych gdy kierowca wykonuje trasy lokalne i codziennie wraca do domu. Aby zapewnić  komfort nie tylko podczas jazdy ale też podczas postoju zamawia się większe kabiny w których wyprostowanie sylwetki nie stanowi problemu i poruszanie się wewnątrz jest łatwiejsze.  Każdy producent ciągników siodłowych ma w swojej ofercie różnej wielkości kabiny w zależności od potrzeb klienta.

Kabina z dwoma łóżkami

                     Wnętrze kabiny samochodu ciężarowego z dwoma łóżkami.

Cena

Podobnie jak i samochody osobowe mamy ciągniki siodłowe tańsze o droższe.  Cena waha się w zależności  od wyposażenia, silnika, rodzaju zabudowy i wielu innych czynników. Ciągnik przeznaczony do realizacji zleceń specjalistycznych może być dużo droższy od tego standardowego.

Koszt zakupu może się również różnić w zależności od ilości zamawianych ciężarówek. Lokalny dealer zastosuje większe rabaty dla większych odbiorców. Do tych droższych można zaliczyć ciągniki marki Mercedes, Scania i Volvo. Tańsze to Iveco, Reanult i MAN co nie znaczy że są gorsze. Osobiście miałem okazje przetestować większość z nich. Te tańsze może nie zapewnią tyle komfortu kierowcy co  droższe ale obniżą koszty funkcjonowania przedsiębiorstwa. Dzięki czemu pozwolą wygenerować większe fundusze na płace, zaplecze socjalne czy szkolenia.

Obecnie w Europie mamy wielu znanych i liczących się producentów ciągników siodłowych poniżej prezentuję ciągnik Marki Scania z roku 2013 Cena nowego pojazdu około 95 tys euro. Zobacz film: