Kontener morski

W materiale filmowym prezentowany jest uniwersalny kontener 20 stopowy który równy jest jednemu TEU (twenty-foot equivalent unit)

                                                           Kontener 20 stopowy

.

Kontenery morskie wykorzystywane są również w charakterze mini magazynów. Dzięki sztywnej i stalowej zabudowie stanowi bezpieczne miejsce do przechowywania rożnych rzeczy

.

W związku z rozwojem transportu multimodalnego stosuje się kontenery dwa razy większe, 40 stopowe i 45 stopowe. Aby jeszcze bardziej zwiększyć możliwości ładunkowe „pudła” (w sloganie środowiska multimodalnego tak określa się kontener) stosuje się podwyższane konstrukcje tzw. High Cube które mają wysokość około 2,7metra (w drzwiach 2,6m) czyli 30 cm więcej od „pudła” standardowego. Kubatura zwiększa się wówczas o ok. 10m3.

                                                        Kontener High Cube

 Do transportu ładunków ponad wymiarowych których wysokości przekraczają standardowe rozmiary oraz ładunków podłużnych stosuje się kontenery z otwartym dachem tzw. Open Top Container. Dzięki takiemu rozwiązaniu możliwy jest załadunek od góry np. suwnicą. Aby ułatwić czynności ładunkowe możliwe jest uchylenie bądź całkowite zdemontowanie belki nad drzwiami. Występują również kontenery typu Open Top z niedomontowaną belką nad drzwiami. Aby zabezpieczyć ładunek przed wilgocią dach „pudła” stanowi brezent który się rozkłada na czas transportu. Kontenery Open Top stosuję się także do transportu ładunków sypkich. 

 

                                                        Kontener Open Top

Odmianą kontenerów Open Top są kontenery specjalistyczne typu Hard Top. Zastosowano w nich stalowy dach który jest otwierany i na czas transportu chowany w pozycji pionowej do wnętrza kontenera.

                                                         Kontener Hard Top

Koleiną odmianą kontenerów są konstrukcje zwane Flat Rack. Są to otwarte zabudowy służące również do transportu ładunków ponadwymiarowych a także do ciężkich sztuk towarów których załadunek do konstrukcji standardowych byłby bardzo utrudniony lub niemożliwy. Możliwości ładunkowe takich kontenerów są ograniczone gdyż towar znajdujący się na nich narażony jest na działanie czynników atmosferycznych. Ściana frontowa i tylna w takim kontenerze często jest składana co umożliwia transport ładunków wystających poza obrys kontenera. Podłoga takiej konstrukcji jest bardzo solidna i gruba ( w kontenerze 20 stopowym nawet 30cm), posiada również wiele uchwytów mocujących. 

.

                                                       Kontener  Flat Rack

.

Następnym rozwiązaniem są kontenery chłodnicze. Są to konstrukcje wyposażone w agregat utrzymujący temperaturę w zakresie -30 do +30 stopni, który podłącza się do prądu. Ściany takiego kontenera mają konstrukcje przekładową wypełnioną pianką poliuretanową. Podłoga składa się z aluminiowych elementów w kształcie teownika pomiędzy którymi zostawia się szczeliny służące cyrkulacji powietrza. Dodatkowo kontenery takie wyposażane są w podjazdy ułatwiające załadunek i rozładunek a także kurtyny z tworzywa elastycznego wspomagające utrzymanie jednolitej temperatury. Rozwiązania takie pozwalają w łatwy sposób zwiększyć możliwości magazynowe. 

                                                             Kontener chłodniczy

Do transportu materiałów płynnych stosuje się kontenery zbiornikowe. Zbiornik umieszczony jest w ramie standardowego kontenera o długości 20 stóp. W związku z tym że konstrukcje takie nie posiadają wewnątrz zbiornika falochronów należy wypełniać je przynajmniej w 80%. Zapobiega to tworzeniu się niebezpiecznych falowań ładunku powstałych podczas transportu. W transporcie chemii płynnej a także ciekłych produktów spożywczych często na czas transportu stosuje się określoną temperaturę np. +80 stopni. Dlatego oprócz całego oprzyrządowania służącego rozładunkom i załadunkom zbiornik posiada izolację termiczną.