Bodowa naczepy

Czyli pojazd przeznaczony do transportu ładunków pozbawiony własnego napędu. Różni się od przyczepy tym że nie posiada przedniej osi przez co jej część spoczywa na innym pojeździe.

Rodzajów naczep jest bardzo dużo jednak najczęściej  w transporcie spotkamy się z naczepami kurtynowymi (prezentowana w filmie firanka), które zastępują starsze naczepy, z plandeką zarzucaną na górę podczas czynności załadunkowych odbywających się bokiem.

W firance cały bok plandeki zawieszony jest na rolkach poruszających się na szynach zamontowanych w dachu pojazdu. Dzięki temu w łatwy sposób go przesuwamy i otwieramy.

Rozwiązanie to w znaczny sposób przyśpiesza prace załadunkowe i rozładunkowe.

Zazwyczaj konstrukcja naczepy to podwozie „szkielet” na którym spoczywa zabudowa z podłogą umożliwiającą składowanie towaru. Podłoga położna jest na stalowych listwach poprzecznych i najczęściej wykonana z materiałów drewnopochodnych np. sklejki. Pojedyncze palety ładunku mogą ważyć ponad tonę a niewielki wózek widłowy ponad 3 tony więc musi być wykonana z materiału o odpowiedniej twardości i wytrzymałości.

Aby naczepa była jak najbardziej uniwersalna producenci naczep prześcigają się w zastosowaniu coraz lżejszych materiałów do jej budowy. Obniżając masę własną naczepy zwiększają jej możliwości transportowe w przewożonej masie ładunków.

Potocznie zwana „firanka”  należy do rodzaju naczep skrzyniowych których standardowa długość  wynosi 13,6 metra , szerokość 2,5 metra i wysokość wewnętrzna do 2,7m Powierzchnia podłogi pozwala na załadowanie nawet 34 euro palet (paleta euro 120x80cm). Często ilość załadowanych palet zależy od ich rzeczywistej kubatury planując załadunek trzeba przewidzieć kilka centymetrów zapasu. Listwy po których porusza się plandeka są wysokie przez co ograniczają rozmiar ładunku wykonywanego z boku nawet do 10 cm.  Wysokość zabudowy zależy od rozmiarów kół zastosowanych w danym przypadku. Mamy naczepy na dużych kołach (standard) i na małych (mega) dzięki czemu właśnie uzyskujemy wysokość załadowczą nawet do 3 metrów.

W ostatnich latach coraz częstszym zjawiskiem występującym w standardzie zakupu jest certyfikat XL potwierdzający zwiększoną wytrzymałość naczepy.