Tachograf- Informacje ogólne

Czyli podstawowe informacje dotyczące montażu, działania i budowy tachografu.

 Od maja 2006 roku w nowych pojazdach montuje się tylko tachografy cyfrowe. Gdy awarii lub zniszczeniu ulega tachograf analogowy konieczne jest zamontowanie tachografu cyfrowego jeśli pojazd został wyprodukowany po 1996 roku.  W związku z tym tachografy analogowe będą coraz rzadziej spotykane. Tachograf cyfrowy znacznie ułatwia rozliczenie czasy pracy kierowcy w porównaniu do swojego poprzednika. 

Przedsiębiorca powinien przechowywać ewidencję czasu pracy kierowcy przez okres minimum dwunastu miesięcy licząc od dnia rejestracji danych co w postaci plików zapisanych na dyskach twardych jest znacznie prostsze. Dane "przetrawia" program który wychwytuje wszystkie naruszenia przepisów i pozwala odpowiednio zareagować.

Czas pracy kierowcy "rozluźniają" przepisy AETR które pozwalają pracować w ciągu doby nawet piętnaście godzin. Jest to na tyle obszerny rozdział wiedzy zawodu kierowcy któremu można by było poświęcić osobną stronę internetową.

Każde urządzenie rejestrujące a takim urządzeniem jest tachograf musi posiadać homologację europejską oznaczona symbolem e i cyferka np 4 która jest kodem państwa w którym odbyła się homologacja urządzenia.