Aerodynamika ciągnika

Za kabiną ciągnika siodłowego a także na jego dachu znajdują się spojlery/owiewki które pozwalają na odpowiednie kierowanie powietrza  dzięki czemu kształty całego zespołu pojazdów są bardziej opływowe. 

Spada opór powietrza a co za tym idzie zużycie paliwa spada.

Najistotniejsze są owiewki tuz za kabiną. Pozwalają one pokierować powietrze nad naczepę lub jej boki  która jest zazwyczaj szersza i wyższa od ciągnika.

Owiewki tylne nie zawsze są w cenie standardowej, często za nie trzeba dopłacić. Po jednej stronie pojazdu owiewka odchyla się aby umożliwić wejście pomiędzy kabinę a naczepę np. podczas podłączania przewodów łączących ciągnik z naczepą. Owiewka dachowa posiada regulację dzięki której można ją unieść lub obniżyć odpowiednio do wysokości naczepy. Można dokupić również owiewki boczne montowane na wysokości zbiorników  paliwa które również przyczyniają się do ograniczenia zużycia paliwa jednak koszt doposażenia pojazdu  może nas zaskoczyć . Dlatego najczęściej spełniają one rolę estetyczną mającą na celu uatrakcyjnić wygląd. Również do naczepy można założyć boczne spojlery których producenci przedstawiają wymierne korzyści z zaoszczędzonego paliwa.

                Ciągnik siodłowy bocznymi spojlerami na wysokości zbiorników paliwa.

Oprócz owiewek stosuje się tzw deflektory które mają na celu kierowanie rozbijanego powietrza w odpowiednim kierunku. Praktycznie w każdym ciągniku siodłowym można je spotkać  formie  odstających spojlerów na froncie kabiny, jeśli ich nie ma to podobny efekt uzyskuje się dzięki odpowiednim krzywiznom karoserii.  Z filmu można się dowiedzieć jaki cel jeszcze spełniają.