Retarder-Hamulec długotrwałego stosowania

 Ciężarówki z zasady swojego istnienia służą do transportu dużych ciężarów. W terenie górzystym  podczas zjazdu z pochyłości masa rozpędza pojazd co wymaga częstego hamowania. Tradycyjne układy hamulcowe działające na zasadzie tarcia klocków o tarcze podczas długotrwałego użycia mogą mocno się rozgrzać, do ponad 300 stopni Celsjusza co znacznie obniża skuteczność hamowania „fading”.  

 

Aby wspomóc  kontrolowanie prędkości podczas zjazdów stosuje się tzw retardery czyli dodatkowy układ hamujący. Stosuje się je w ciężarówkach już od lat 60 ubiegłego wieku.

W latach siedemdziesiątych Europejska Komisja Gospodarcza ECE wprowadziła przepisy nakazujące producentom samochodów ciężarowych, autobusów turystycznych i samochodów przewożących ładunki niebezpieczne zainstalowanie w swoich pojazdach dodatkowych hamulców wspomagających, działających niezależnie od hamulców zasadniczych.

Potoczną nazwą retardera jest zwalniacz.

W każdym pojeździe dźwignia uruchomienia go znajduje się kabinie blisko kierownicy co pozwala na szybkie i często jego użycie.

Rodzaje retarderów :

Cierne (coraz rzadziej spotykane)

Elektromagnetyczne

Hydrokinetyczne

 

Umiejscowienie samych zwalniaczy zależne jest od jego konstrukcji i działania. Elektromagnetyczne montuje się często przed mostem tylnim lub na wale napędowym w miejscu łożyska podporowego, hydrokinetyczne przy skrzyni biegów lub przed silnikiem.

 Zwalniacz silnikowy montuje się na układzie wydechowym. Jest mniej skuteczny od poprzednich i skutecznie działa przy wysokich obrotach. Jednak jest najprostszym i najpowszechniejszym rozwiązaniem. Założeniem tego systemu wstrzymywanie wypływu spalin.

Zwalniacz Elektromagnetyczny

            Zwalniacz elektromagnetyczny zamontowany do mostu napędowego  Źródło: www.telmapolska.pl

Hydrokinetyczny

Działa na zasadzie przepływu cieczy (oleju) pomiędzy wirnikiem ruchomym i stałym (rotorem statorem) Zródło:www.scania.pl

     Silnikowy       

 

Dławik wylotu spalin. źródło :  www.commonrailforum.pl

Bardzo często retarder nie jest standardowym wyposażeniem ciągnika siodłowego dlatego żeby go zakupić należy dodatkowo dopłacić  wysokie kwoty dochodzące do kilku tysięcy euro.

Retarder nie tylko pozwala kontrolować prędkość zjazdu ale także pozwala ograniczyć zużycie klocków hamulcowych, można go stosować do wytracania prędkości podczas dojazdu do skrzyżowania czy innej przeszkody.