Ogrzewanie postojowe
Jest niezbędnym wyposażeniem kabiny ciągnika przeznaczonego na długie trasy gdy kierowca spędza noce w kabinie.
Nie trzeba odpalać silnika pojazdu wystarczy włączyć ogrzewanie postojowe które zasilane prądem elektrycznym i paliwem diesla podniesie temperaturę w kabinie.
W zależności od wielkości kabiny stosuje się różnej mocy ogrzewania postojowe.
W ciągnikach siodłowych najczęściej możemy spotkać ogrzewanie suche czyli agregaty powietrzne. Spalane paliwo diesla w komorze spalania wewnątrz urządzenia podgrzewa radiator. Zimne powietrze które zostaje zassane do wewnątrz jest przepchane między płytkami radiatora dzięki czemu jest ogrzane a następnie wtłaczane do kabiny ciężarówki.
Ogrzewanie postojowe w VolvoFH.
Innym systemem również nie rzadko spotykanym jest ogrzewanie mokre podgrzewające płyn chłodzący który pracując w obiegu ogrzewa również silnik. Płyn przepływa wokół komory spalania w ogrzewaniu postojowym następnie trafia do nagrzewnicy gdzie oddaje ciepło które wraz z powietrzem jest wtłoczone do kabiny poprzez wentylatory. Zaletą tego typu urządzeń jest lepszy rozkład temperatury po kabinie ciężarówki a także ogrzanie silnika dzięki czemu po postoju szybciej osiąga temperaturę roboczą. Wadą natomiast jest większe zużycie prądu i straty ciepła wtłaczanego poprzez układy wentylacyjne powietrza.
Cena ogrzewania może wynieść nawet kilka tysięcy złotych. Zużycie paliwa podczas pracy jest uzależnione oczywiście od poziomu pracy i waha się w granicach 0,2L/h. Prosta matematyka wskazuje że sezonie grzewczym spędzając w kabinie kilkanaście nocy ogólne zużycie paliwa wzrasta o kilkadziesiąt litrów miesięcznie.
Każde ogrzewanie postojowe posiada sterownik który reguluje jego prawidłową pracę, dobór odpowiedniej ilości paliwa itd. Coraz częściej w ciężarówkach pojawia się również panel którym można zaprogramować czas włączenia ogrzewania i zakończenia jego pracy.
W filmie poniżej znajdziesz więcej na temat ogrzewania postojowego.