Klimatyzacja postojowa

Na pewno nie jest standardowym wyposażeniem ciągnika siodłowego

Stosuje się ją w celu zwiększenia komfortu odpoczynku  kierowcy.

Podczas dużych upałów kabina ciężarówki się mocno rozgrzewa przez co temperatura wewnątrz może znacznie wzrosnąć.  Klimatyzacja postojowa pozwala ją kontrolować  podczas postoju, można nią zarówno obniżyć jak i podnieść . Zazwyczaj stosuje się ją w ciężarówkach które wykonują transport nocny i odpoczynek kierowcy odbywa się dzień.

Pierwsza klimatyzacja powstała już od ponad sto lat temu.  Działa na zasadzie rozpylania w rozgrzanym powietrzu mgły wodnej. Woda która odparowuje z tej mieszaniny powietrznej schładza ją. W ciężarówkach można spotkać takie rozwiązania jednak nie są tak wydajne jak klimatyzatory kompresorowe.

W przeciwieństwie do ogrzewania postojowego klimatyzacja nie zużywa paliwa diesla. Napędzana jest wyłącznie za pomocą energii elektrycznej.

Montuje sią ją na dachu kabiny ciągnika ewentualnie na jego tylnej ścianie. Aby produkt spełnił swoje zadanie musi posiadać odpowiednią moc. Koszt zakupu klimatyzacji różni się w zależności od wielkości kabiny którą chcemy schłodzić, waha się między tysiącem a dwa tysiące euro. 

Zobacz jak wygląda takie urządzenie i jak pracuje.