Akumulatory - Budowa, zasada działania, obsługa

Warto przygotować się do zimy i zadbać o akumulatory. Stan elektrolitu musi przykrywać płytki elektrod w celach jeśli stan jest zbyt niski uzupełniamy go woda destylowaną. 

Przed tym trudnym dla kierowcy okresem warto też na warsztacie zbadać gęstość elektrolitu co pozwoli określić jego stan zużycia. Mogą zdarzyć się akumulatory w których do odkręcenia korków niezbędny jest specjalny śrubokręt. Próby ich odkręcenia w warunkach parkingowych, zwykłym śrubokrętem skończą się zniszczeniem rowków co znacznie utrudni ich późniejsze otwarcie. Klemy powinny być czyste, bez nalotów śniedzi a baterie utwierdzone metalową listwą dociskaną śrubami która uniemożliwi ich przemieszczenie.

Akumulatory stosowane w ciężarówkach posiadają znacznie większe rozmiary od tych stosowanych w samochodach osobowych. Charakteryzują się wydłużonym czasem użytkowania w porównaniu ze standardowymi  akumulatorami. Większą odpornością  na rozładowanie, zapasem pojemności, większą odporności na korozję i wysoką mocą rozruchową dającą większą liczbę rozruchów silnika

 Ich pojemność (ogniw galwanicznych) wynosi od 140 do 220Ah (amperogodzin).  Natężenie prądu elektrycznego w jednym akumulatorze ciężarówki może wynieść nawet 1100 A (amperów).