Klasy emisji spalin

Są to normy maksymalnych ilości zanieczyszczeń emitowanych przez pojazdy z silnikami benzynowymi i wysokoprężnymi. Normy obejmują również pojazdy dwukołowe.

Na rok 2015 najwyższą normą jest EURO6.

W miarę rozwoju gospodarczego krajów a co za tym idzie transportu,  w krajach zachodniej Europy wprowadzane są ograniczenia dla samochodów z niską klasą emisji spalin. W wielu Niemieckich miastach obowiązuję całkowity zakaz poruszania się pojazdami klasy ekologicznej niższej niż  EURO 2. Są to tzw Umwelt Zony. Oznaczone znakami 

                                                          Początek strefy ekologicznej 

                                             Klasy emisji spalin dopuszczone do ruchu

                                                         Koniec strefy ekologicznej

Aby móc wjechać w strefę ekologiczna konieczny jest zakup naklejki na szybę określającą klasę emisji spalin dla danej ciężarówki. Zazwyczaj naklejkę dostaniemy w każdym serwisie ciężarówek np. Volvo czy Renault, dostępne są też na stacjach diagnostycznych DEKRA a także można zamówić na ich stronie internetowej. Koszt zakupu wynosi do 20 EUR. Jeśli wjedziemy w strefę ekologiczna bez oznaczenia pojazdu narażamy się na mandat w wysokości 40 euro. 

Od stycznia 2015 roku podobne naklejki wymagane są również w Austrii. Na razie wymóg dotyczy wschodniej części kraju wraz ze stolica kraju Wiedniem, jednak w późniejszym czasie będą obowiązywać na terenie całego kraju. Na odcinku autostrady A12 pomiędzy Kufstein a Zirl noca (22:00-05:00) mogą poruszać się ciężarówki tylko klasy EURO 6  podobnie jest winnych regionach np. podczas przejazdu przez Tyrol.

                                Nalepki ekologiczne obowiązujące we wschodniej części Austrii

Klasa emisji spalin będzie miała również znaczenie podczas przejazdu przez niektóre tunele. W ten sposób nie przejedziemy przez tunel Mont Blanc pojazdem kategorii niższej niż EURO4. Dla przypomnienia dodam że norma ta obowiązuję od 2005 roku a więc można mieć wcale nie starą ciężarówkę i jednoczesne problemy z przejazdem w niektórych miejscach!

Zachód Holandii jest bardzo uprzemysłowioną częścią kraju. Port w Rotterdamie który stale się rozrasta również wprowadził rygorystyczne ograniczenia ekologiczne. W nowy rejon portu Maasvlakte 1 i 2 nie mogą wjeżdżać pojazdy z silnikami diesla o masie powyżej 3,5tony, chyba że są to pojazdy z normą EURO6 lub pojazd został zarejestrowany przed 1 stycznia 2013 r a jego wiek nie przekracza 7 lat. Wjazd w strefę wymaga rejestracji pojazdu na stronie: https://sso.ir.rotterdam.nl/foreignacct/registration?5

W celu przestrzegania ograniczeń  uruchomiono nowy system który na podstawie monitoringu tablic rejestracyjnych zarejestruje wjazd w strefę ekologiczną.

Zobacz jakie metody stosuje się w pojazdach ciężarowych by spełnić wymagania ekologiczne.